Yogamassage – så här går det till!

Yogamassage är en terapeutisk behandling som på djupet behandlar bindväven, den struktur som binder samman muskler och leder. Genom oljemassagen ökas cirkulationen och stretchingen skapar rymd i kroppen. Genom detta ger man kroppen goda förutsättningar till att läka och nå fram med viktiga näringsämnen där de behövs.

Yogamassage utförs på madrass på golvet. Du som klient tar av dig kläderna och behåller underkläder. Vi använder handdukar för att täcka det som inte behandlas. Yogamassagen inleds med uppvärmning genom oljemassage och därefter genomförs assisterad stretching på muskelgruppen. Genom detta når man de djupa strukturerna i bindväven (faschian).

Vi arbetar oss genom hela kroppen vid en behandling. Rygg, skuldror, nacke, sittande stretchar, baksida ben, framsida ben, mage, bröstkorg och slutligen en avslutande och skön skalp- och ansiktsmassage. I slutet av behandlingen läggs en handduk över dina ögon och du får några ordentliga minuters vila och tid att landa i behandlingen.

Behandlingen tar ca 75 minuter.

INFÖR BEHANDLING

  • Ät inte en måltid mindre än två timmar innan behandlingen, men drick gärna vatten inför behandlingen.
  • Duscha innan
  • Sätt av två timmar för behandlingen. Det är viktigt att du inte känner stress direkt efter behandlingen utan kan ta det lugnt.
  • Ta med dig eller bär underkläder som inte är känsliga för lite olja
  • Vid kallare och/eller blåsigt väder är det bra att ha med sig varma kläder

ATT TÄNKA PÅ EFTER BEHANDLING

  • Vänta gärna minst en timme innan du duschar, detta för att sesamoljan ska hinna verka även efter behandlingen
  • Drick mycket vatten! Det stödjer den utrensningsprocess som aktiveras av massagen. Drick gärna vatten även innan behandlingen.
  • Vila och lugn aktivitet rekommenderas efter behandling
  • Yogamassage frigör slaggprodukter. Några av symptomen efter behandling kan vara trötthet, huvudvärk, ömma muskler (som träningsvärk). Symptomen försvinner normalt efter 24 timmar
  • Håll dig varm efter behandlingen, framförallt om det är kallt väder. Bra med sjal/halsduk runt halsen. Ökad cirkulation och avslappning gör kroppen mer öppen. Kyla kan göra att din kropp drar ihop/spänner sig.

LÄS MER OM YOGAMASSAGE.

Yogamassagens effekter

I korthet påverkar yogamassagen kroppens alla system.

Yogamassagens ursprung

KUSUM MODAK utvecklade yogamassagen i början av 1980-talet baserad på Yoga Asanas.